2012年8月5日 星期日

財務教育 (中小學)


Aug 1 - Aug 28
Note to Readers

Knowledge@Wharton High School (KWHS) and PwC will host a financial literacy seminar for 150 educators September 28-30 on Wharton's Philadelphia campus. The goal of the all-expenses-paid conference -- titled the PwC-KWHS Seminar for High School Educators on Business and Financial Responsibility -- is to help teachers, principals and superintendents deepen their knowledge of such topics as stocks and investing, marketing/branding, leadership and entrepreneurship, negotiation, sustainability and career planning. For more information, please click here.




Augustana College 中學
Type: School
On the web: http://www.augie.edu
Augustana College is a liberal arts college affiliated with the Evangelical Lutheran Church. It enrolls about 1,800 students in more than 50 academic fields. The college focuses on its five shared core values: Christian, Liberal Arts, Excellence, Community, and Service. Augustana College was founded in 1860 in Chicago and moved to four other sites in the Midwest before settling in its current home of Sioux Falls, South Dakota in 1918.
Officers:
President: Robert C. (Rob) Oliver
SVP Academic Affairs and Dean: Mark J. Braun
VP Finance and Administration: Thomas M. (Tom) Meyer

TIME TO TEACH FOR FINANCIAL LITERACY
Steven Bahls, president of Augustana College writes in Inside Higher Ed: As a college president, I ask students and graduates what are we doing correctly and what can we improve upon. The typical responses to how we can improve are not surprising — more parking and more financial aid (often in that order). Lately the most common answer from recent graduates as to how we can improve has been surprising — more education about financial literacy and the practical aspects of living in today’s world.


***
1999 大江建 教授送我一本日文的幼年財務教育的書
8月2日,戴明顧問公司執行長鍾漢清主持會議:Purpose: To facilitate the visitors understanding mechanisms and styles of Taiwanese new-initiatives and ventures. 地點︰新生南路三段88號2樓 戴明顧問公司,參加者:大江建 教授Prof. Ohe Takeru (WASEDA UNIVEERSITY);上野貴則;陳英凱;林谷峻;藍怡玲;韓仁盛Peter Han;吳國精:工研院財務計劃長;林玉誠:CeLAN董事長、陳明秀顧問;江玉國:泰碩(TAISOL)總經理。林益正、卓弘哲:中原工業工程系(實習生)
Visiting Agenda for Prof. Ohe and his students(1999/08)
Purpose: To facilitate the visitors understanding mechanisms and styles of Taiwanese new-initiatives and ventures.
TimeAugust 2, 1999.
Meeting Place:臺北市新生南路3段88號2樓 (Tel. 2362 5776)
Visitors

大江建 教授 Prof. Ohe Takeru (WASEDA UNIVEERSITY)

Students:

陳英凱 (Kevin Chen)

韓仁盛 (Peter Han)

上野貴則 (Ueno)

吳國精:工研院財務計劃長
鍾漢清:戴明顧問公司執行長
林玉誠:CeLAN董事長
陳明秀:自由研發人員
林益正:中原工業工程系
卓弘哲:中原工業工程系
部分討論內容摘述
我們開了一整天的中日投資創業文化及實務特性研討會。

  首先是鍾老師簡介戴明顧問公司(參考公司profile),包括最近取得美國著名智囊/顧問公司「史坦佛研究院國際顧問公司(SRI International)工商及技術情報中心(BIC)」的代理權,及出版、課程、社會服務、國際關係及董事會成員的背景等等。

大江建教授暢談即將出版的書籍:

  1. Management by Assumptions:近來談的知識管理其實多偏向既有知識的重新安排,是很難真正地創造知識的,知識的取得必須先有Assumptions,例如大江教授指導日本松下電器的一案子,做了市場方面和技術方面的諸假設,結果前者只對了25%,後者對了75%。鍾指出一般人稱這種assumptions為「理論theories」。另外鍾認為半世紀前H. A. Simon即提出他石破天驚的說法(得到1978年諾貝爾經濟學獎):管理(包括創業投資活動)其實為「決策制定」,而管理有其「事實前提」及「價值前提」,換句話說,鍾以為現在談的投資者,實為一人工智能的專家,他的「直覺」,其實大多是他的「情報庫」的認識。這點大江教授似乎同意。不過Simon的功力淵博,必須用功讀《管理行為》(本年年底中譯本出版)才行。
  2. 大江先生很有意思,他以為日本人原是極富創業的人,所以有松下、SONY…等大企業的創立。可惜經過半世紀的成功,「教育媽媽」們的過分愛護子女以及生活條件的的舒適,日本年輕一輩早已毫無鬥志可言,所以他以為教育要再花數十年功夫重振創業心。早稻田大學每年有創意賽(ideas contest,第一名百萬日圓)、商業設計比賽等等,甚至有「小朋友創新/業營」的課程(二天一夜)。大江最近會把這些整理成書(Ventures for kids,主要是”冒險心”培養)。

每年他們也會請世界級的創業基金專業人參加他們舉辦的創業論壇。

  我們多次談論到日本大公司的決策權限未明,無人擔當,曠日時久等誤了商機的嚴重問題。大江教授以為這是多角化事業部的特性時間(Characteristic time)症候──很難要求以著化學工業為主的Hitachi等,在電子測試事業上給代理廠商像美商專業公司般”及時”的支援和服務。鍾以為即使讓這些單位獨立,也不見得能解決問題──這問題他在杜邦電子事業部服務時,想了許多,不過各公司作法上很不同。

陳先生對台灣電腦業的發展史有其第一手的觀察,他對台灣如何成為「製造中心」及對「主機板業」的十年預測很有見解。陳、林對台灣沒有真正研發、 投資,媒體、公司大量以「一代產品」、「作帳」、「放利多」,「政府補助(津貼)重點或高科技產業,造成許多公司『稅前虧,稅後賺』以及無視於各種『外部 性』」很不以為然。

  台灣近十多年來的員工股票獎勵辦法,造成許多技術人員「唯利是圖」現象,使我國產業在研發上都沒持久力(無根,海外人士多只帶一代產品,接下來就沒下文了)等很不以為然。我國製造商多撿日本欲捨棄的技術而「挾東洋自重」,誤導投資大眾

  吳先生談近十年來的創業另類模式(他戲稱為最有效率,成功率最高的做法(70%,一般創投如有一、二成即大成功)PVCPrivate Venture Capital。)大江教授認為這是全世界最獨特的Virture Venture Capitals Network。鍾先生笑著說這些事實與比小說更精采的個案,必須以口述歷史的方式做成暢銷書

  吳先生提出一奇妙的創投價值觀:凡是有太太”干政”的公司,他絕對不投資,因為裙帶關係會壞事也!吳先生的工研院pension fund50億)就算以最保守的方式操作,其報酬率亦達數十百分點!

沒有留言: